افتتاح مسجد فاطمه زهرا (س) در شهرك سبز ولايت هرات

امروز جمعه مؤرخ 14/2/1397 به مناسبت افتتاح مسجد فاطمه الزهرا سلام الله عليها که ( توسط مؤسسه خیریه عصر ظهور به کمک مردم شهرک سبز کره ملی ولایت هرات اعمار گردیده است) و تجلیل از پانزدهم شعبان، ولادت باسعادت حضرت مهدی موعود (عج) با حضور گسترده مردم و جمعی از علما مراسمی در همین مسجد برگزار گردید.
برنامه با تلاوت آیاتی از قرآنکریم توسط قاری محترم عصمت الله فصیحی آغاز گردید.
سخنران این محفل الحاج استاد فهیمی مدیر مسؤل مجتمع علمی، فرهنگی ودینی عرفان بود .
استاد فهیمی در آغاز سخنانش میلاد پر برکت حضرت مهدی موعود(عج) وافتتاحیه مسجد فاطمه زهرا (ع) برای مردم تبریک گفت.

 

موضوع سخنان ایشان را دو نکته مهم و ارزنده تشکیل میداد:
۱ــ اهمیت وجایگاه مسجد دراسلام: 
وی مسجد را علاوه بر محل عبادات، پایگاه اصلی تصمیم گیری ها و مرکز مقاومت و تأثیر گذاری جامعه دانسته و با اشاره به جنگ سخت و نرم افزود:« مسجد؛ امروز از آن جهت اهمیت دارد که جنگ سخت که بالاتر از جنگ نرم است و امروز جنگ سخت در اولویت قرار ندارد، اگر در جنگ سخت خانه های مردم هدف بود؛ ولی امروز درجنگ نرم صاحبان خانه هدف است».
وی افزود؛ اهداف دشمنان امروز نابود کردن باور ها، اندیشه ها و فرهنگ مردم است.

۲ــ اشتراک در انتخابات پیش رو: 
وی ضمن تأسف از اشتراک نکردن مردم در روند ثبت نام انتخابات بیان داشت: حکومتی که انتخابات ندارد به سمت استبداد پیش می رود. 
استاد فهیمی اضافه کرد: «نباید بگذاریم خون شهدای که در راه احقاق حقوق و آزادی مان از دست دادیم به باد فنا داده شود».

وی اشتراک نکردن درانتخابات را به معنی ارج نگذاشتن و توهین به خون شهدا دانست .
و در آخر از مردم خواست که نباید هیچ سد مانع اشتراک شما در انتخابات گردد و نباید میدان را با اشتراک نکردن تان در انتخابات به دشمنان واگذار کنید.

و در پایان لوایح تقدیری از طرف هیئت امناء مسجد فاطمه الزهرا (س) به خیرین و مسئولین موسسه عصر ظهور که در اعمار مسجد مذکور کمک نموده بودند، اهدا گردید.

قابل ذکر است که گرداننده این محفل استاد محمدباقر اعتمادی بود.




















 

مراسم نيمه شعبان در كانون مهدويت نسيم اميد

 در سالروز ولادت قطب عالم امكان، حضرت مهدي موعود (عج) مراسم جشني در بيت القرآن و كانون مهدويت نسيم اميد با حضور جوانان مهدوي و انديشمند برگزار گرديد.

در نخست تلاوت آياتي از كلام الله مجيد توسط قاري محترم عصمت الله فصيحي قرائت گرديد و در قسمت بعدي آقاي صابر قنبري پيرامون كليپ كوتاهي كه توسط بخش رسانه اي كانون، درباره مهدويت و آخرالزمان تهيه شده بود، توضيحات مختصري را ارائه نمود و خلاصه آن به نمايش گذاشته شد.

سپس حجت الاسلام والمسلمين استاد فهيمي، مسئول مجتمع علمي، فرهنگي و ديني عرفان شروع به سخنراني نمودند.
استاد فهيمي ضمن قدرداني از تلاش هاي كانون در راستاي مهدويت گفت: « بحث مهدويت از مباحث مهم معرفتي و از جمله مباحث مهم رهبري و مديريتي است».
استاد فهيمي در ادامه اشاره به موانع ظهور كرد و گفت:« كار ظهور وابسته به نيروي انساني است و اين نيروي انساني تا هنوز آماده نشده است و در قسمت آمادگي و عمل با مشكل روبرو است».

در ادامه استاد فهيمي به موارد ديگر بحث مهدويت پرداختند و جلسه را خاتمه بخشيدند.

همچنين قابل يادآوري گردانندگي اين برنامه توسط خانم عليزاده صورت گرفت.
------------------
قابل ذكر است كه كار بر روي كليپ كوتاهي كه در اين مراسم به نمايش گذاشته شده بود در جريان مي باشد و در آينده نزديك نسخه كامل آن در قالب مستند « معرفت مولا » از كانون مهدويت نسيم اميد، تقديم منتظران و مهدوي انديشان خواهد شد.









 

برگزاري مراسم نيمه شعبان از سوي دفتر آيت الله العظمي فياض (مدظله )

به مناسبت نیمه شعبان سالروز ولادت با سعادت امید مستضعفان، مصلح و منجی بشریت حضرت امام مهدی موعود(عج) امروز چهارشنبه ۱۲ /۲ / ۱۳۹۷ محفل جشنی از طرف دفتر نمایندگی حضرت آیت الله العظمی فیاض (مدظله) در هرات، در مسجد حجتیه شهرک رضا برگزار شد.

سر آغازگر محفل، تلاوت آیاتی از قرآن کریم بود که توسط قاري محترم عصمت الله فصیحی قرائت گردید. سپس حجه السلام حاج آقای فهیمی مسئول مجتمع علمی فرهنگی و دینی عرفان، به سخنرانی پرداخت، استاد فهیمی گفت: «مهدویت و باور به ظهور منجی، باور مشترک همه ادیان الهی و مذاهب اسلامی و بستر مناسب برای اخوت اسلامی است».
ایشان اضافه کرد؛ ظهور؛ وابسته به امکانات نیست بلکه وابسته به نیروی انسانی وارسته است.
استاد فهیمی در ادامه پیرامون ویژگی های یاران امام زمان (عج) صحبت کرد و ایمان، عمل صلح، همگامی عمل با اندیشه، پیوند با خدا، دوری از معصیت، بصیرت و خلوص نیت را از خصوصیات یاران مهدی موعود(عج) بیان کرد.

بعداز آن آقای فاضلی اشعار زیبایی را به زبان عربی در وصف امام زمان(عج) قرائت کرد.
برنامه با سخنرانی حجه السلام حاج آقای روحانی مسئول شورای مدیریت حوزات علمیه هرات و مداحی آقای رحمانی ادامه پیدا کرد.

در پایان حجه الاسلام حاج آقای رضایی مسئول دفتر نمایندگی حضرت آیت الله العظمی فیاض در هرات در سخنان کوتاهی، مردم را به ثبت نام و شرکت انتخابات پیش رو تشویق کرد و افزود: تهدیدات امنیتی نباید مانع شرکت ما در انتخابات شود. 
استاد رضایی گفت: خطر نا امنی در هرجا مردم مارا تهدید می کند و ما باید در مقابل این تهدیدات تدابیر اساسی بسنجیم. ایشان افزود: شرکت نکردن مردم ما در انتخابات باعث ضایع شدن حقوق شان و در راستای اهداف دشمن خواهد بود‌.
این محفل با دعائیه حاج آقای رضایی خاتمه یافت.

قابل یا آوری است که گردانندگی به دست حجت الاسلام جناب آقای مهدی علیزاده بود.

مجتمع علمی فرهنگی و دینی عرفان
http://telegram.me/erfan_org_af













 

شهدای مدنیت و ثبات سیاسی - به قلم استاد فهيمي

« شهدای مدنیت و ثبات سیاسی » 

 

به قلم حجت الاسلام والمسلمين استاد فهيمي، مسئول مجتمع علمي، فرهنگي و ديني عرفان
----------------------
بای زنب قتلت.
بازهم برگی دیگر بر کتاب قطور حق خواهی و مدنیت طلبی مردم ما افزوده شد؛ 
اوراقی که بیش از پیش تفاوت های انسانی و غیر انسانی، انحصار گرایی و همگرایی، خود کامگی و همپذیری را به تصویر کشید.

باری دیگر مشخص و روشن گردید که چه کسانی نمیخواهند کشور ستمدیده افغانستان پس از سالها ویرانی و جنگ به سمت ثبات سیاسی و استقلال همه جانبه پیش برود. کسانی که بر طبل جنگ جاهلانه می کوبند، و از تفکر تاریک آنان رفتار سبوعانه مدرسه سوزی، تخریب سرک ها و زیر ساخت های اقتصادی و امنیتی، بر می خیزد نه تنها دشمنان افغانستان که دشمنان انسانیت و بشریتند و ابزاری در دست قدرت های منطقه ای و بین المللی که با نقاب انسان دوستی و بعضا با قیافه حق بجانب و زیست دینداری از آنان حمایت پنهانی و خاموش می کنند و با ترویج جنگ و خشونت، رکود اقتصادی خود را بر طرف و با عقب رانی افغانستان از قافله تمدن بشری و مضطرب نگهداشتن مردم این سامان، وابستگی و مصرف گرایی را بر جامعه افغانستان تحمیل می نمایند.

حامیان گروه هایی انحصار گر و خشونت طلب که برخی شعارهای دلپذیر و دفاع از حقوق بشر سر می دهند، در پی تامین منافع اقتصادی خود هستند، برای آنان نا امنی و جنگ یک پروژه است که میتواند اهداف اقتصادی آنان را محقق بسازد.
در سایه جنگ زیر ساخت های اقتصادی یک کشور نابود می شود و امنیت سرمایه گزاری برای اقشار متوسط از بین می رود. 
شاخص های رشد آور در جامعه مانند میزان امید به زندگی پایین می آید و به دنبال آن پیامد های منفی گسترش می یابد و فرار سرمایه ها و مغز ها رقم می خورد و جامعه آسیب دیده با انواع بحران ها مانند بحران هویت ملی، بحران دینی، بحران هویت انسانی مواجه می شود و این وضعیت همان چیزی است که دشمنان بشریت به دنبال آنست و ازهمین رهگذر است که جامعه ای مولد، و جامعه دیگر مصرف گر می شوند. 
جامعه پیش رو و جامعه دنباله رو، مردم زحمت کش، سخت کوش و صادق ما که در سایه جهاد و مقاومت به سمت همپذیری، تاثیر گزاری و حق خواهی و مدنیت طلبی با سرعت خوبی رو به حرکت بوده اند و در جامعه حرکت روشنگرانه دارند، مورد خشم و نفرت خشونت خواهان و انحصار گرایان قرار می گیرند، تا چنین رفتارهای در جامعه الگو نشوند.
کسانی که جاهلانه تامین گر اهداف مافیایی سیاسی و اقتصادی هستند و با کور فهمی و کج اندیشی برای جامعه، خانواده و هم نوعان خود فاجعه می آفریند.

ملت داغدار و مسلمان افغانستان! 
حادثه ای که در برچی و غرب کابل اتفاق افتاد و عده زیادی از افراد بی دفاع و مدنیت خواه در صف تحصیل کارت شرکت در انتخابات به خاک و خون کشیده شدند در عین حالیکه جانکاه و جگر سوز بود، اولین و آخرین حادثه نخواهد بود؛ بلکه تصویری دیگر از قساوت ها و خشونت طلبی های ضد بشری بوده که در تاریخ بشر اتفاق افتاده است و پس از این هم ضمانت برای توقفش وجود ندارد؛ اما مهم این است که موقف و موضع ما نسبت به این گونه تحولات چیست و چگونه باید باشد؟

به نظر می رسد، مهمترین وظیفه تحصیل و تفسیر واقع بینانه از اینگونه پیش آمدها است تا دشمنان، نتوانند با ایجاد چنین فجایعی به منظور خود برسند. 
باید قبول کنیم که واکنش های نا بجا نشاید که به نفع آسیب دیدگان چنین جنایاتی هستند که نخواسته تامین گر منافع فاجعه آفرینان باشند.
برداشت فعال و واقع بینانه از این حوادث غمناک چیست؟
به نظر می آید درسها و عبرت های فراوانی اینگونه حوادث دارند که به برخی از آنها اشاره می شود.

1) تصویر گر دو رفتار متفاوت. حادثه ناگوار غرب کابل، دو رفتار متفاوت را به تصویر می کشد؛ یکی مدنیت خواهی، همپذیری، ثبات سیاسی، نوع دوستی و احترام متقابل را ترویج می کند و دیگری رعب، وحشت، اضطراب و انسان براندازی را گسترش می دهد.
قطعا دو دسته از رفتار ها ریشه در افکار دو گانه دارد که یکی سازنده و روشن گر و دیگری تاریک و ستم پرور، نمایاندن شفاف تصویر گری این دو رفتار ما را که ناظر این دو طیفی از رفتار هستیم و در معرض این دو شیوه، چه واکنشی از خود نشان می دهیم ؟
و از کدام تفکر نمایندگی می کنیم؟ رفتار ما تامین گر مقصود کدام از دو اندیشه است، اندیشه روشن گر یا اندیشه تاریک و ستم پرور؟!

۲) شهادت مرگ اگاهانه و بیدارگر. 
رفتن از این دنیا حتمی و اجتناب ناپذیر است و روزی چه بخواهیم و چه نخواهیم مرگ را تجربه می کنیم؛ پس مرگ که یک روند طبیعی در زندگی بشر است، طبیعتا نباید ناراحتی داشته باشد؛ پس ناراحتی و نارضایتی از مرگ از چیست؟
شاید نارضایتی از این ناشی شود که چگونگی آن را انتخاب نکرده ایم و آمادگی لازم برای رفتن از این دنیا نداریم، اگر مقصود ما بیداری و بیدارگری باشد و جهل را بزرگترین دشمن بشریت بدانیم، هر آنچه بیدارگر و آگاهی بخش باشد، برای ما شیرین است، زندگی باشد یا مرگ؛ بلکه زندگی زمانی معنای واقعی خود را پیدا می کند که روشنگر باشد و مرگ اگر بتواند بیدار گری را محقق کند، زندگی جاویدانه است و بسی شیرین؛ بنابراین کسانی که در صف اخذ کارت انتخابات به شهادت رسیده اند، حق بزرگی بر ما دارند که حتی با مرگشان بیدار گر بوده اندو مدنیت خواهی و همپذیری را در عمل به اثبات رسانده اند.

ما هم که متاثر از این حادثه هستیم، از این جهت نیست که آنها به شهادت رسیده اند؛ بلکه از این جهت است که ما قدر چنین انسان های بیدار گر را کمتر شناخته ایم؛ پس اگر دوستشان داریم بر دشمنان بیدادگری و همپذیری و مدنیت خواهی نفرین کنیم و راه این بیدادگران بی ادعا را ادامه دهیم و بگوییم درود خداوند بر شما که مسیر زندگی عزتمندانه را که استبداد و خودکامگی نفی می کند و دیکتاتوری و تراکم قدرت را بر عده ای خاص نمی پذیرد و مشارکت همه جانبه اقشار جامعه را پیشنهاد می کند به تصویر کشیدید و این راه و روش را فراروی ما قرار دادید.

۳) روحیه مبارزه و حساسیت بر سر نوشت 
تفکر مبارزه و جهاد از حساسیت به سرنوشت ریشه می گیرد و گونه های متعدد دارد و تنها تفنگ به دوشی و اقدام نظامی را شامل نمی شود. شهدای غرب کابل گونه ای را به تصویر کشید که در عینی که مبارزه بود، هرگونه خشونتی را نیز نفی می کرد.
آنان می خواستند با اخذ کارت به جنگ اهریمن بروند و به استبداد سیاسی و دیکتاتوری بستیزند؛ بدون اینکه خانه ای را به آتش بکشند و یا مکتبی را بسوزانند و یا سرکی را تخریب کنند.

۴) دشمن شناسی.
یکی از شاخصه های رشد در هر جامعه ای که میتواند همبستگی، هویت ملی و آگاهی را در میان مردم هدیه کنند، این است که روشنگران آن جامعه میتوانند دشمنان واقعی مردم را به خوبی معرفی کنند که تا عامه مردم مسلح به بصیرتی شوند که دوست را از دشمن تشخیص دهند. کاری که امام حسین و یارانش با هنرمندی ممتاز و فداکاری بی نظیر انجام دادند و نقاب مسلمان نمایی از چهره یزید به کنار زدند.
شهدای عزیز بیدارگری و مدنیت طلبی نیز توانستند در آستانه انتخابات هنرمندانه بی ریا، بدون تبلیغات و ظاهر فریبی، قیافه واقعی گروه های انحصار طلب و حامیان آنرا به تصویر کشند و این زمینه را فراهم آوردند که ما شما نیز بتوانیم حامیان این گروه ها را حتی اگر با نقاب دینداری و انسان دوستی باشند به خوبی تشخیص دهیم .

۵) آزمون رهبر شناسی.
شهدای بیدارگر ما آزموني فراروی مردم ما قرار دادند تا با شرکت در این آزمون به رهبرشناسی برسند؛ آنانکه از این امتحان کامیاب بیرون شوند، رهبر نماها و رهبران واقعی را می توانند به آسانی تشخیص دهند؛ مخصوصا کسانی که فعلا با هر قیافه ای و از هر قومی بر اریکه قدرت تکیه زده اند یا در آینده می خواهند به عنوان نماینده پارلمان یا ریاست جمهوری زمام رهبری کشور را به دست گیرند.
مردم ما میتوانند با ارزیابی هوشمندانه از واکنش های اشخاص صاحب ادعا در این گونه حوادث و ارزیابی صداقت و دلسوزی آنان، به تشخیص کاندیدای اصلح برسند و این بصیرتی است که شهدای ما آن را به مردم خود هدیه کرده اند.

۶) بی تفاوتی هرگز.
شهدای بزرگوار و شایسته ما توانستند در عین سادگی و بی ریایی، آگاهانه روحیه مسولیت پذیری را با ابعاد گسترده اش به تصویر کشند و ثابت کنند که مسولیت پذیری پیر و جوان و زن و مرد نمی شناسد گر چند خطر ها داشته باشد و از ریسک بالایی برخوردار؛ بلکه زندگی انسانی زمانی معنی واقعی خود را می یابد که حس و اندیشه مسولیت پذیری همگانی شود.

۷) ما با شما جان برکفان هم نواییم
شهدای عزیز ما از دل سیاه نمایی ها، بی توجهی ها وکم گذاشتن هایی که نسبت به مدافعان حریم کشور وجود دارند با اخلاصمندی و با تمام وجود اعلام داشتند که حامی آن ها هستند و شریک غم هایشان.
نیرو های امنیتی؛ کسانی که شبانه روز پای در بوت های عسکری دارند و چشم های بیدار و از خانواده ها و بستگان خود دور هستند و پر تحمل و صبور سنگر های خود را فعال نگه میدارند.

۸) اندیشه را عمل عیار است.
شهدای مدنیت خواهی که در جمع آنان پهلوان، پیشه ور و فرهنگی وجود داشتند، به محصلان و فرهنگیان و علمای ما این پیام را دادند که عافیت طلبی و گوشه گیری از یک سو، تحرکات نا بخردانه و دشمن شاد کن از سوی دیگر؛ هر دو شایسته اندیش ورزان مسولیت پذیر نیست؛ مخصوصا شایسته فرهیختگانی که از نسل مبارزان پا برهنه و قهرمانان گمنام و بی ادعا بر خواسته اند.
یعنی؛ خواهر و برادر فرهیخته ام که در فضای مجازی و یا حقیقی قدم و قلم میزنید مواظب گام هایت باش که شهیدانی نظاره گر ما هستند و خدای شهیدان نیز "الم یَعلَم بان الله یری" شهدای ما انتظار دارند که ما، در تاریکی ها روشنگر و در نا امیدی ها امید آفرین و در پراکندگی ها سامان بخش و درمان گر باشیم.

۹)چه دارایی بالا تر از جان.
شهدای ما با هم نوعانی که از توانایی مالی بر خوردارند، با کمال احترام و به دور از هر توهینی اعلام نموده اند که ما دارایی خود را به نام جان در راه آگاهی مردم خود به مصرف رسانده ایم تا در پیشگاه خداوند که نظاره گر اعمال ما هستند و همین طور وجدان هایمان، احساس شرمندگی نکنیم و مایه شرمساری خانواده و عزیزانمان نباشیم و بی صدا از شما دعوت می کنیم که از توانمندی های مالی خود در راه روشنگری و بیدارگری مردم بی دفاع خود دریغ نکنید، شاید در کشور نباشید و زندگیتان با آسایش و رفاه همراه باشد؛ اما بیایید با کمک نمودن و بیدار نمودن مردم و آگاهی جامعه به آرامش هم برسید، مطمئنا اگر غباری یتیمی و فقر از چهره ای برگرفتید و نا آگاهی را بیداری و نا امیدی را به امید رساندید آرامش را نیز در کنار آسایش تجربه خواهید کرد.


و من الله التوفيق

محمدسالم فهيمي، مسئول مجتمع علمي، فرهنگي و ديني عرفان - هرات

 

اختتاميه سيمينار ازدواج موفق

مراسم اختتامیه سيمينار ازدواج موفق (که به ابتکار انجمن علمی فرهنگی فروغ اندیشه و ارائه جناب آقای محمد باقر اعتمادی در سه جلسه برگزار شده بود) امروز جمعه مورخ ۳۱/ ۱/ ۱۳۹۷ در تالار قصرملت، واقع در شهرک المهدی جبرئیل هرات برگزار شد.

برنامه با تلاوت آیات پرنور کلام وحی توسط قاری علی اکبر حسنی نژاد و سرود ملي كشور آغاز گردید.

بعداز آن آقای علی احمد عباسی رئیس انجمن فروغ اندیشه از شرکت کنندگان سمینار ازدواج موفق و مراسم اختتامیه تشکر نمود.

سپس جناب حجه الاسلام آقای بصیر رئیس شورای علما شهرک المهدی پیرامون اهمیت ازدواج از منطر آیات قرآن و احادیث صحبت کرد‌‌.

برنامه بعدی دکلمه ی بود که توسط خانم محمدی اجرا شد.

سپس جناب حجت الاسلام والمسلمين استاد فهیمی مسئول مجتمع علمی فرهنگی و دینی عرفان، در موضوع چالش های فراروی جوانان در امر ازدواج سخنرانی نمود.
استاد فهیمی گفت:« ازدواج یکی از اساسی ترین و مهم ترین مسائل زندگی است».

استاد فهیمی؛ بحران هویت، دیرکرد ازدواج، بی هدفی در زندگی، رسومات دست و پاگیر، اسراف و تبذیر، استفاده زیاد از فضای مجازی، معیار های نادرست، توافق در بایدها و عدم توجه به بودها را از موانع و چالش های ازدواج جوانان دانست.

استاد فهیمی نسبت به استفاده بیش از حد از فضای مجازی و ضررهای فکری و اقتصادی آن هشدار داد و این مساله را یکی از چالش های ازدواج دانست و به جوانان توصیه کرد که به جای وقت کشی در فضای مجازی به ورزش روی بیاورند.

استاد فهیمی در قسمت دیگری از سخنرانیش از برگزاری سمینار ازدواج موفق استقبال کرد و گفت: این سمینار ایده جدید و دغدغه های جدید را ایجاد کرده است و برنامه های این چنینی برای مردم و نسل جوان مفید و روشنگر است.

بعداز سخنرانی استاد فهیمی، گروه هنری سرمه نمایشی را اجرا کردند که با تشویق حضار مجلس همراه شد.

سپس جناب آقای محمدباقر اعتمادی ارائه دهنده سمینار ازدواج موفق، در سخنانی کوتاهی از حضور شرکت کنندگان سمینار و مهمانان مراسم اختتامیه ابراز قدردانی نمود.

بعداز آن آقای رضا ناطقی اشعار طنز گونه ی را با لهجه هزارگی به خوانش گرفت.
برنامه بعدی اجراء نمایش ورزشی بود که توسط گروه ورزشي پومسه از آکادمی جومونگ به نمایش گذاشته شد.

این مراسم با اهداء تقدیر نامه و تصديق نامه به شرکت کنندگان سمینار ازدواج موفق و دعائیه به پایان رسید.
در ضمن اين مراسم با گردانندگي برادر گرامي، آقاي سيد غفور هاشمي صورت گرفت.
------------------------------
از عكاس عزيز، جناب آقاي قربان علي رضايي نيز بابت هنرنمايي اش سپاسگزاريم.

مجتمع علمی، فرهنگی و دینی عرفان